کارگاه حکمرانی در هوش مصنوعی و هوش مصنوعی در حکمرانی برای آشنایی علاقمندان به حوزه هوش مصنوعی (AI) در ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ در صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری با تدریس جناب آقای دکتر روح­الله رحمانی برگزار شد. میتوان از سوابق ایشان به عضو هیات علمی دانشگاه تهران، معاون پیشین نوآوری دیجی‌کالا و موسس دیجی‌کالا‌نکست، متخصص برجسته هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اشاره کرد. ایشان در آمریکا متولد شده و در دانشگاه واشنگتن سنت لوییس دکترای خود را در رشته هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اخذ کرده است. آقای دکتر رحمانی تجربه مدیریت در شرکت­های بزرگی چون امازون و ماکروسافت را در سابقه کاری خود دارد.

ایشان نوآوری را کلید حل چالش­های دشوار جامعه دانسته هدف ایشان از ساختن مدل های کسب و کار جدید و فناوری­های نو، تمرکز بر آموزش و توسعه ذهن­های جوان با پتانسیل برای تاثیر عمیق و فراهم آوردن راهکارهای بهتر برای زندگی است. ایشان در ادامه تاکید کردند هوش مصنوعی که امروزه شناخته شده با هوش مصنوعی که در آینده خواهیم داشت بسیار متفاوت است. در اهمیت این حوزه، ایشان به فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۰ اشاره کردند که " هوش مصنوعی کلیدی است در آینده حکمرانی دنیا و این که ایران باید در آینده جزو ۱۰ کشور اول هوش مصنوعی در جهان بشود " .

یکی از اولین چالش هایی که در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد، بحث داده و ساز و کار جمع آوری آن است. بسیاری از سازمان ها و شرکتها اهمیت داده ها را نادیده گرفته و اقدامی برای جمع آوری آن انجام نمی دهند. و این امر منجر به بروز چالش ها و گلوگاه هایی در فرآیند مدیریت و تصمیم گیری می شود.

وی در ادامه به ابزارهای گوناگون و کاربردهای آن در حوزه هوش مصنوعی اشاره کردند و لیستی از مهمترین و پرکاربردترین ابزارها را معرفی نمودند همچون: CHAT GPT، Synthesia، Descript، Make-a-Video،  بود؛ این ابزارها ورودی های خود را که شامل متن، تصویر و صدا و ... است تحلیل و پردازش نموده و پاسخی درباره آن می سازند و "ساختن" تفاوت اصلی ابزار هوش مصنوعی با موتورهای جستجو همچون Google است.

همچین در حوزه BIG DATA با در نظر گرفتن این موضوع که داده های فراوانی وجود دارد، اهمیت خلاقیت در کشف و استفاده از آن­ها با ابزارهای گوناگون و تحلیل آن­ها با هوش مصنوعی را امری مهم برشمردند و از مثال های بسیاری برای درک عمیق مطلب استفاده نمودند.

در آخر حاضرین پرسش هایی از مباحث مطرح شده بیان داشتند و کارگاه با عکس دسته جمعی از علاقه مندان خاتمه یافت.

 

درج دیدگاه

CAPTCHA
سوال امنیتی، جهت تشخیص هویت انسانی کاربر.
۴ + ۳ =

Solve this simple math problem and enter the result.‎ E.g.‎ for 1+3, enter 4.‎