انتشار مقاله وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در نشریه صلح و امنیت روسیه

مقاله مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در خصوص ابتکار ایران راه در نشریه صلح و امنیت روسیه منتشر شد.

صنعت حمل‌ونقل و لجستیک نقش بسزایی در پیشرفت و تحول اقتصاد هر کشور در سطوح محلی، ملی و جهانی ایفا می‌کند. بهره‌گیری از فرصت‌های ترانزیت بین‌المللی می‌تواند منبع قابل‌توجهی از درآمد ملی باشد، اما نیازمند به‌کارگیری هم‌زمان راهبردهای مدیریتی سخت و نرم و همچنین برنامه‌ریزی مناسب در بکارگیری منابع داخلی است.

ایران، با دسترسی منحصربه‌فرد به خشکی و دریا و جایگاه تاریخی و ژئو‌اقتصادی ویژه خود، می‌تواند با ارائه ابتکارات ملی از مزیت‌های خاص خود بهره‌برداری کامل نماید. این درحالی است که به‌دلیل ابتکارات پیچیده رقبا یا اقدامات رقابتی منطقه‌ای و بین‌المللی برای به حاشیه راندن ایران، موضوع «انزوای ترانزیتی» کشور در سال‌های اخیر به یکی از محورهای اصلی تبدیل شده است.

توسعه ظرفیت‌های ژئو‌اقتصادی ایران، پیش از هر چیز، مستلزم تکمیل زنجیره‌های کریدوری، تسهیل فرایندهای مرزی و هماهنگی اسناد و رویه‌ها میان کشورهای واقع در مسیرهای ترانزیتی است.

نخستین ابتکار ترانزیت ـ محور ایران با عنوان «ایران ـ راه» در پاسخ به ابتکارات رقبا مطرح شد و تا پایان سال ۲۰۲۳، حجم حمل‌ونقل جاده‌ای کشور را به ۱۴.۷ میلیون تن افزایش داد؛ رقمی که رشدی معادل ۵۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ را نمایش می‌دهد. البته این دستاوردها بدون اجرای اقدامات زیربنایی اساسی، اولویت‌بخشی به پروژه‌های کارآمد حمل‌ونقل، ابتکارات راهبردی دیپلماتیک و ارتقای توسعه نرم‌افزاری میان‌سازمانی در حوزه لجستیک و ترانزیت امکان‌پذیر نبود.

مقاله حاضر مسیر پیموده‌شده در چارچوب ابتکار «ایران ـ راه» را بررسی کرده و به اقدامات انجام‌شده و الزامات پیش رو می‌پردازد. همچنین با بهره‌گیری از نظریه اتصال منطقه‌ای، به تحلیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل ایران، محیط سیاست‌گذاری و جایگاه ژئوپلیتیکی کشور در میان کریدورهای ترانزیتی و لجستیکی منطقه‌ای و جهانی می‌پردازد.

برای مطالعه کامل این مقاله در سایت صلح و امنیت روسیه اینجا را بخوانید و یا فایل زیر را دانلود کنید

 

درج دیدگاه

چالش امنیتی
سوال امنیتی، جهت تشخیص هویت انسانی کاربر.