• وبینار نقش آموزش در حکمرانی برای آشنایی علاقه مندان به حوزه حکمرانی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد و در آن مخاطبانی با هدف شنیدن تجربیات فعالان حوزه حکمرانی، شرکت کردند. پس از شروع وبینار، سرکار خانم مرضیه سلطانی، معاون آموزشی اندیشکده مقدمه‌ای از فعالیت اندیشکده اسما و ویژگی های دوره های برگزار شده بیان کردند. اولین مهمان، جناب آقای دکتر محمد عسگریان مدیرگروه حکمرانی علم و فناوری و مدیر امور پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت خود را شروع کردند و احساس نیاز به مطالعه و پژوهش در حوزه حکمرانی را مطرح و پس از بیان تعاریف گوناگون حکمرانی و ویژگی­های حکمرانی مطلوب، به اهمیت نقش آموزش در حکمرانی و  تبیین ماهیت حکمرانی بارویکرد علم و فناوری پرداختند. ایشان لزوم ورود به حوزه علم و فناوری را شناخت بازیگران این حوزه و آشنایی با مسائل و چالش­ها و نیز بهره گیری از ابزار درست حل مسئله معرفی کردند. در ادامه افزودند که به علت نگاه خطی و سلسه مراتبی که در فضای کشور وجود دارد و نیز عدم انسجام و یکپارچگی در سیاست گذاری­ها به ویژه در حوزه علم و فناوری؛ تمرکز بر حکمرانی می­تواند مفید واقع شود. همچنین در سال­های اخیر تلاش­های فراوانی صورت گرفت تا ساختار حکمرانی نظام علم و فناوری ایران تغییراتی را در جهت بهبود تجربه کند. از این تلاش­ها می­توان به تاسیس وزارت علوم وتحقیقات و فناوری و تاسیس شورای عتف اشاره کرد. مطالعات مختلفی در نهادهای مرتبط همچون شورای انقلالب فرهنگی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور صورت گرفته تا به آسیب شناسی وضعیت موجود بپردازند و براساس اصول علمی و تجارب بین المللی به تقسیم کار ملی در سیاستگذاری نواوری بپردازند. مهمان دوم، جناب آقای دکتر احمد مرتضایی مدیرگروه حکمرانی انرژی و رییس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام ، حکمرانی را فرایند دستوردهی برای بهتر زیستن گروهی تعریف کردند. ایشان در ادامه در ضرورت برگزاری دوره های حکمرانی افزودند طرح های پژوهشی شاخص و اثربخشی در پایان دوره­های حکمرانی انرژی انجام شده است که می­توان آن را به فال نیک گرفت. ایشان همچنین در ادامه افزودند در ساختار فعلی بخش انرژی ایران یک نهاد مشخص، سیاست گذاری بخش انرژی را انجام نمی دهد و حتی در زیر بخش ها هم وظایف سیاستگذاری و عملیاتی به صورت تفکیک نشده بین وزرات خانه­ها صورت می­گیرد و تا کنون راه های بسیاری چون تشکیل شورای عالی انرژی به عنوان یک راهکار برای اصلاح ساختار انرژی ارایه شده است.  در پایان گفتگوهای صورت گرفته میان مهمانان وبینار و دبیر نشست، حکمرانی امری آموختنی و هم­پیوند با حوزه تربیت و آموزش شناخته شد. آقای دکتر مرتضایی تنها موفقیت اندیشکده اسما در برگزاری دوره­های حکمرانی را بهره گیری از اساتید مجرب و حرفه­ای و برقراری ارتباط صحیح بین جامعه دانشگاهی و مسئولین اجرایی کشور دانسته و افزودند کارگاه­ها و پنل هایی که در حوزه انرژی برای دانشپذیران برگزار شد کمک شایانی به فهم عمیق مسائل و چالش های حوزه انرژی کرد و مسیر آینده را برای رسیدن به حکمرانی متعالی هموار نمود. ​​​​​​​
  • نشست”راهبردهای پیش رو در خصوص سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین با تأکید بر کشور برزیل” با حضور جناب آقای دکتر محسن شاطرزاده یزدی سفیر اسبق ایران در برزیل در اندیشکده سیاست‌های راهبردی اقتصاد و مدیریت سرآمد برگزار شد. در این جلسه که با حضور تیم متخصص دپارتمان‌های مطالعات بین‌المللی و اقتصادی برگزار شد، آقای دکتر شاطرزاده یزدی در خصوص بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در آمریکا لاتین به‌ویژه کشور برزیل، راهبردهایی را برای متخصصین دپارتمان‌های فوق‌الذکر ارائه دادند.
  • بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ   ملت بزرگ ایران، امروز داغدار فقدان رئیس ­جمهوری شد که عاشق مردم بود. داغدار وزیری شد که لحظه‌ای را برای احقاق حقوق ملت ایران و دیگر مظلومان عالم در صحنه‌های جهانی از پای ننشست. داغدار مسئولینی مومن و متدین شد که محبوب مردم بودند. حجت‎الاسلام رئیسی از جنس مردم بود، در بین مردم زیست و برای مردم جان خود را فدا کرد. او شیفتة امام رئوف بود و عطوفت و مهربانی که نسبت به مردم داشت را از امام خود الگو گرفته بود؛ چه در مقام ریاست قوة قضاییه و چه در ردای رئیس جمهور و هرجایی از این نظام که خدمت نمود، همواره این ویژگی را با خود همراه داشت. سفر من الحق الی الخلقش او را خادم اهل بیت و مردم کرد و در راه خدمت سفر من الخلق الی الحق را در پیش گرفت. دکتر امیر عبدالهیان در اوج تواضع و فروتنی عامل به وصیت امام در حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان بود. و نه تنها صدای ملت ایران بلکه صدای مظلومانی شد که در دنیای پر مدعایِ حمایت از بشریت به خاک و خون کشیده می‌شوند. از این روست که امروز نه تنها ملت ایران که مظلومان عالم نیز داغدار از دست دادن مسئولین فداکار ایران هستند. مرکز پژوهشی آرا نیز  شهادت مجاهدینی که در راه انجام وظایف دینی و انقلابی جان خود را تقدیم کردند، خدمت امام زمان عج‌الله تعالی فرجه الشریف، رهبر کبیر انقلاب و مردم مومن و شریف ایران تسلیت عرض می‌کند. بی‌شک جوانان این مرز و بوم راه این عزیزان در خدمت به اسلام و ایران اسلامی را ادامه خواهند داد، باذن الله الاعظم.