مرکز پژوهشی آرا در طی نامهای به ۱۳۰ اندیشکده جهان خواستار ارائه طریق در مورد فجایع غزه شدمرکز پژوهشی آرا در ابتکار عملی حدود یک صد اندیشکده مؤثر دنیا را مورد خطاب قرار داده و در نامهای از آنها خواسته است که این سکوت مرگبار را شکسته و در خصوص فجایع غزه ارائه طریق کنند.متن این نامه که به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اسپانیایی منتشر شده به شرح زیر است:
به نام خدا
رهبر معظم انقلاب:امروز در قضیۀ غزه، این واکنش بر دوش همۀ ما وجود دارد. باید واکنش نشان بدهیم. عدهای گرسنهاند، عدهای زیر بمباراناند، عدهای دارند صدتا صدتا به شهادت میرسند. عالِم، چه عالِم دانشگاه، چه عالِم حوزه باید تلاش کند حق را بشناسد و در کنار حق بایستد. نگاهکردن بیتفاوت برای عالم و دانشمند جایز نیست.(۲۵ مهر ۱۴۰۲)
به اندیشکدهها و اندیشمندان جهان
فاجعهای که در روزهای گذشته در بمباران بیمارستان المعمدانیِ غزه روی داد، آنچنان فجیع و شنیع بود که جهان را در شوک فرو برد. با مروری بر خیابانها و شبکههای اجتماعی در جهان، میتوان ابعاد اثرگذاری این فاجعه را بر افکار عمومی و انفجار خشم نسبت به رژیم اشغالگر دریافت. البته که بسیار پیش از این تاریخ، تکلیف وجدانهای بیدار جهانیان با رژیم اشغالگر صهیونیست مشخص شده و ۷۵ سال است که جنایات رژیم کودک کش موجب خشم و انزجار انسانهای آزادۀ جهان گشته است.
اما در این لحظه و در این نقطه از تاریخ که ما ایستادهایم، پرسش اساسی پیش روی ما پژوهشگران و محققان آن است که این خشم چگونه باید در مطالعات و پژوهشهای علمی متبلور شود؟ جنایاتی که سالهاست بر انسان و کرامت انسانی در نقطهای به نام فلسطین اشغالی روی میدهد، چه جایگاهی در مطالعاتی دارد که در اندیشکدههای سراسر جهان در رابطه با حکمرانیِ مطلوب و متعالی انجام میگیرد؟ ما اندیشکدههایی که رسالتمان را بر تفکر و تحقیق در رابطه با راهبردهای سیاستگذاری مطلوب تعریف کردهایم و واسطۀ میان جامعه مدنی، دانشگاه و حاکمیت هستیم، با مسئلۀ افول کرامت انسانی و از آن فراتر کشتار بیرحمانة کودکانی که سرزمینشان اشغال شده، چگونه باید برخورد کنیم؟ علم که قرار بود جهان بهتری بسازد، چه موضعی نسبت به بمباران بیمارستانی در وسط جنگ میتواند بگیرد؟ بیمارستانی که نه تنها مجروحان را در خود جای داده بود، بلکه مامن زنان و کودکانِ بی پناهی بود که از بمباران گریخته بودند.
آیا وقت آن نرسیده است که اندیشکدههای جهان از ویرانۀ تخصص گرایی و دانش مبتنی بر عینیت دست کشیده و بر سر ارزش مشترکی به نام «کرامت انسانی» با یکدیگر بحث و گفتگو کنند؟ واقعیت آن است که فلسطینیان هرگز هیچ گزینهای جز تسلیم بی قیدوشرط پیش روی خود ندیدهاند و مرگ تمام آن چیزی بوده است که به آنها پیشنهاد شده و از همین حیث پرسشی که لازم است در دستور کار متفکران و اندیشمندان جهان قرار گیرد، این است که اساساً نسبت میان دانش و زندگی اجتماعی چیست؟ مگر واقعیت اجتماعی غیر از این است سرزمین فلسطین سالهاست توسط عدهای که پایبند به هیچ آیینی نیستند، اشغال شده و با سنگینترین سلاحها انسانیت را به محاق بردهاند؟ در میانۀ چنین فاجعهای مبتنی بر کدام پارادایم نظری و کدام الگوی حکمرانی میتوان نسلکشی فلسطینینان را فهم کرد؟ اندیشه، علم و دانش اگر امروز نتواند نسبت به این فاجعۀ دردناک انسانی موضعگیری دقیق و شفافی داشته باشد، اعتبارش را برای همیشه از دست خواهد داد. در نهایت ما پژوهشگرانِ مرکز پژوهشی آرا این اقدام وحشیانۀ رژیمِ غاصب و کودک کش صهیونیستی را محکوم کرده و از اندیشکدهها و اندیشمندان جهان برای هم اندیشی در باب این وضعیت غیرانسانی و بغرنج دعوت به هم اندیشی می کنیم.
اگر از تو درباره غزه پرسیدند؛بگو به آنها در آنجا شهیدی است که شهیدی آن را حمل میکند و شهیدی از وی عکس میگیرد و شهیدی او را بدرقه میکند و شهیدی بر وی نماز میخواند.محمود درویش
مرکز پژوهشی آرا تهران، جمهوری اسلامی ایران