کارگاه مهارتی «تامین مالی فناوری و نوآوری» با حضور دانشجویان دوره حکمرانی اقتصادی و حکمرانی علم و فناوری کد دوم دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در محل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور برگزار شد.در ابتدای کارگاه خانم دکتر شاوردی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ضمن خیرمقدم به حضار فرمودند: انتقال فناوری به معنای سرریز دانش به بازار و هم به معنای تبادل فناوری بین دانشگاه های کشور است. نظام جهانی نوآوری، نظام نوآوری ملی و نیز نظام نوآوری منطقه¬ای از انواع نظام¬های نوآوری هستند. شهرکهای صنعتی، مراکز رشد، شتابدهنده¬ها و پارک¬های علم و فناوری از جمله ساختار¬های اکوسیستم نوآوری و فناوری هستند. ایشان در ادامه بیان کردند: شرکت¬ها از ابتدای فعالیت تا مرحله بلوغ نیاز به مربی دارند که این نیاز از طریق دانشگاه¬ها تامین می¬شود. شرکت¬های سرمایهگذاری خطرپذیر افق زمانی ۵ الی۱۰ ساله دارند و دارای کف سرمایهگذاری هستند. بانک¬های تجاری هم در نظام نوآوری تأثیرگذار هستند و روش تامین مالی آن¬ها، وام ها و هم سرمایه در گردش است. بانک¬های توسعه¬ای نیز بخش دیگری از نظام تامین مالی سرمایه را بر عهده دارند. بازیگران دولتی نیز در امر نوآوری نقش دارند. نمونه آن صندوق نوآوری و شکوفایی است که معمولا وام هایی با شرایط سهل¬تر ارائه میدهند. روش های غیرمستقیم هم در تامین مالی داریم که توسط یک صندوق مادر انجام خواهد شد. صندوق نوآوری و شکوفایی به دلیل آنکه خودش منابع مالی مناسب را ندارد از نظام بانکی وام میگیرد. ایشان همچنین در ادامه افزودند: در ذیل وزارت بازرگانی آمریکا، دفتر نوآوری و کارآفرینی وجود دارد که به امر حمایت از کسب کارهای نوآور میپردازد. در آمریکا دانشگاه¬های کارآفرینی هم وجود دارد. مانند دانشگاه فناوری ماساچوست و دانشگاه بوستون. در آمریکا بعد از پا گرفتن شرکت های فناور، سهام آنها در بازار سهام ارائه میشود. مانند بازار سهام نیویورک. فرشتگان سرمایه گذاری آن¬هایی هستند که در ابتدای شکل گیری ایده¬های نوآورانه از آنها حمایت می¬کنند. همچنین پلتفورم¬های تامین مالی جمعی نیز یکی دیگر از روش های تامین مالی شرکت¬های نوآور است. در این پلتفورم¬ها عده زیادی از مردم سهم می¬آورند و بعد از آن یا سهم میبرند و یا در پاداشی از آن استارت آپ شریک می¬شوند. ایشان یکی از چالش های نظام تامین مالی در کشور را موازی کاری صندوق ها و نبود درک درست از سرمایه گذاری خطر پذیر دانستند و افزودند: سال ۱۳۸۹ قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تصویب شد و در سال ۱۳۹۱ اساس نامه آن توسط شورای نگهبان تایید شد و در نهایت در سال ۱۳۹۳ اولین سهم سرمایه به صندوق اختصاص یافت. رئیس جمهور، رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی است. ایشان همچنین از رویکردهای صندوق، بازارسازی و مشارکت در تامین اولیه شرکت ها را برشمردند.
دومین نشست از سلسله نشستهای اندیشهورزی اندیشکده افرا با عنوان «امتداد امر قدسی در جادههای خاکی کربلا»، در پارک اندیشگاهی دانشگاه تهران برگزار شد.در این نشست علی انتظاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ سید محمود نجاتی حسینی، مدیر گروه دین انجمن انسانشناسی ایران و حامد قدیری، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به بحث و گفتوگو پرداختند.محور گفتوگوی کارشناسان این نشست حول این سوال بود که «آیا امر قدسی امکان بازنمایی در رسانه را دارد یا خیر؟» در ادامه گزارشی از این نشست ارائه شده است.در آغاز نشست نجاتی حسینی به برداشتهای مختلف از امر قدسی اشاره کرد و گفت: ابتدا باید امر قدسی را تعریف کنیم و ببینیم امر قدسی چیست. در این زمینه برداشتهای مختلفی از امر قدسی وجود دارد؛ برداشت اول، امر قدسی را یک امر هیبتآور میپندارد. برداشت دوم که در قالب نظریه دورکیم هم میتوان آن را مطرح کرد امری است که انسان را به متافیزیک وصل میکند.وی ادامه داد: اما اگر امر قدسی به عنوان یک امر اجتماعی تعریف شود امکان رسانهای شدن آن وجود دارد. به عبارتی بخش ملموس امر قدسی مجموع باورهاست که میتواند رسانهای شود. بنابراین تعریف ما از امر قدسی در بازنمایی کردن رسانهای آن تاثیرگذار است. اما مشکل رسانههای دینی ما همین است که نمیتوانند به خوبی و با زبان جدید به بازنمایی امر قدسی بپردازند. زیرا شکافی بین منبر و ممبر (مخاطب) وجود دارد.در ادامه انتظاری با نگاهی تاریخی به بحث عنوان کرد: وجه رسانهای دین همواره همراه دین بوده است. حتی خود خداوند هم در قالب قران به عنوان یک رسانه صحبت کرده است. نهضت عاشورا هم به خاطر یک پیام رسانهای اتفاق افتاد و حرکت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا برای رساندن این پیام بود.از نظر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه، امر قدسی قابلیت رسانهای شدن را دارد و باید پیوست رسانهای داشته باشد. بنابراین پیوست رسانهای پیوست دائمی امر رسانهای است. اما باید توجه داشت که امر قدسی نمیتواند در حالت انزوایی اتفاق بیافتد و اتفاقا باید در ارتباط با دیگران روی بدهد به همین دلیل هم میتوان رسانهای کرد. اصلا اینکه بعد رسانهای امر قدسی نادیده گرفته شود کار درستی نیست. کمااینکه مقام معظم رهبری هم در بیانات اخیر خود به اهمیت منبر اشاره داشتند و این نشاندهندهی اهمیت جنبه رسانهای امر قدسی است.وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: مهم است که امر قدسی از طریق چه رسانهای بازنمایی میشود؛ به عنوان مثال تلویزیون در آغازگاه خود به عنوان یک تفریحگاه و تفرجگاه طراحی شده است. یعنی قالب تلویزیون یک قالب تفریحی است بنابراین بازنمایی امر قدسی در تلویزیون ممکن است با مقاومتی مواجه شود. پس اگر تصمیم پرفتیم در رسانهای با چنین قالبی برای بازنمایی امر قدسی بپردازیم باید برداشت خود را از آن رسانه اصلاح کنیم . درغیر این صورت هر بازنمایی که در این رسانه اتفاق بیفتد دچار مقاومت میشود.انتظاری اربعین را به عنوان یک ابررسانه معرفی کرد که باقی رسانهها را در خود میبلعد. یعنی افراد با حضور مستقیم خود مهرورزی را از طرف میزبانان با تمام وجود احساس میکنند. همین امر پیادهروی را به عصای موسی تبدیل کرده که انگارههای رسانههای دیگر را در خود حل کند.اما قدیری، معتقد بود که بازنمایی امر قدسی در رسانه امکانپذیر است اما اگر امر قدسی بخواهد در رسانه بازنمایی شود باید به صورت مکتوم بازنمایی شود و خیلی عیان و آشکار نباشد در حدی که فقط از کنار آن رد شویم. زیرا اگر این امر به صورت کامل بازنمایی شود به یک آبژه تبدیل شده و به امر زمینی تنزل خواهد یافت. به این ترتیب ایشان به این نتیجه رسید که اساسا بازنمایی امر قدسی به صورت کامل ممکن نیست زیرا بازنمایی رسانهای حقیقتزدا و قداستزداست. و اصلا کار رسانه سرگرمی است.وی افزود: پس تنها کاری که برای رسانهای کردن امر قدسی میتوان انجام داد این است که روایت کتومی را میتوانیم اراه بدهیم. عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان از فیلم "روز واقعه" به عنوان شاهد مثال این امر یاد کردند که در آن روایت کتومی صورت میگیرد. به عاشورا نزدیک میشود اما وارد خود عاشورا نمیشود و از کنار آن رد میشود. این کار کتوم است و در نتیجه قداست زدا نیست.نجاتی حسینی در تایید و تکمیل صحبت حسینی گفت: اربعین اگرچه خود یک پیام است اما نیازمند یک کانال و رسانه دارد تا با مواضع فنی بیان شود. یعنی با استفاده از مواضع فنی بر موانع موجود در رسانهای کردن امر قدسی غلبه نماید و برخی از جنبههای امر مقدس را بازتاب بدهد. اگر امر قدسی خیلی متافیزیکی شود غیرقابل دست یافتن میشود. اگر خیلی هم زمینی شود قداستش را از دست میدهد. همین امر هم باعث میشود که کار با رسانه دینی خیلی ر
نجاتی حسینی در تایید و تکمیل صحبت حسینی گفت: اربعین اگرچه خود یک پیام است اما نیازمند یک کانال و رسانه دارد تا با مواضع فنی بیان شود. یعنی با استفاده از مواضع فنی بر موانع موجود در رسانهای کردن امر قدسی غلبه نماید و برخی از جنبههای امر مقدس را بازتاب بدهد. اگر امر قدسی خیلی متافیزیکی شود غیرقابل دست یافتن میشود. اگر خیلی هم زمینی شود قداستش را از دست میدهد. همین امر هم باعث میشود که کار با رسانه دینی خیلی راحت نباشد و گرفتن مخاطب برای یک رسانهی دینی کار سختی است.انتظاری در بخش دوم صحبتهای خود از شکلگیری قطب جدیدی صحبت کرد و گفت: اینکه در جهان چند قطبی، قطب جدیدی در حال تولد است که این پیادهروی اربعین جنین قطب در حال تولد است. پس رسانه این قطب جدید و روابط آن هم با رسانه قطب هژمون متفاوت خواهد بود. در این قطب وحدت زمین و آسمان را داریم و دیگر خبری از تقابل زمین و آسمان نیست. این نگاه نقش رسانه در مورد موضوع اربعین را دوچندان میکند. و البته باید تلاش رسانه در بازنمایی مردمی بودن پیادهروی اربعین باشد که اتفاقا عموما این وجه در رسانه دیده نمیشود. در صورتی که مردم قدرتمندند. به جای اینکه خود حکومت وارد شود باید مردم را وارد عرصه کند و خود نقش تسهیلگری داشته باشد. رسانه هم باید این بخش را تسهیل کند و در مورد اینکه کجای کار پیادهروی نیازمند یاری مردم است اطلاعرسانی کند و نشان دهد که این کار مردمی است.وی افزود: رسانه نباید عین مناسک را نشان بدهد بلکه باید نمادهای مناسک را طوری بازنمایی کند که مردم آن مناسک را بشناسند؛ همچنین رسانه باید مردم را از وجود تفاوتهای فرهنگی بین شرکتکنندگان در مراسم اربعین مطلع کند و شرکتکنندگان را به فهم مشترکی از این امر رویداد برساند.
به گزارش روابط عمومی موسسه اسماءکارگاه مهارتی مدرسه تابستانه اسماء «آشنایی با فرایند تفریغ بودجه» با حضور دانشپذیران دوره، هجدهم مرداد ماه در محل دیوان محاسبات کشور برگزار شد. در ابتدای کارگاه دکتر علی اصغرپور معاونت فنی و امور حسابرسی وزارتخانه ها، موسسات دولتی و نهادها ضمن خیر مقدم به حضار گفتند: دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی (دادگاه مالی-اداری) است که در امور مالی و اداری مستقل بوده؛ یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت و حسابرسی رعایت قوانین در همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده داشته و به عنوان بازوی نظارتی مجلس نیز عمل میکند.
این دیوان به همه حسابهای وزارتخانه، مؤسسات، شرکت های دولتی و دیگر دستگاههایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده میکنند- به ترتیبی که قانون مقرر میدارد - رسیدگی یا حسابرسی میکند تا هیچ هزینهای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات کشور حسابها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمعآوری میکند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم میکند. ایشان در ادامه بیان کردند: بر اساس ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه، برای تخصیص بودجه باید نماینده وزیر اقتصاد، نماینده خزانه داری و سازمان برنامه باید حضور داشته باشند. این کمیته هر سه ماه یکبار باید تشکیل شود اما در عمل این اتفاق نمی افتد و تخصیص بودجه صرفا توسط سازمان برنامه بودجه انجام میشود. علی اصغر پور اضافه کرد: قانون برنامه و بودجه مصوب سال ۱۳۵۱ است و تا به امروز اصلاح نشده است. ما شاهد تخصیص هایی هستیم که برگشت خورده است. یعنی سازمان برنامه چک تخصیص را به آن سازمان داده ولی پاس نشده است.
لازم به ذکر است که مدنظر داشته باشیم سال مالی ساعت ۱۲ شب ۲۹ اسفند تمام میشود و اگر تا این زمان چک مربوطه پاس نشود دیگر قابل برداشت نیست. ایشان در ادامه اظهار داشتند: قانون مدیریت خدمات کشور قرار بود ۵ ساله و آزمایشی باشد ولی ۱۲ سال است که اجرا میشود و بدون هیچ اصلاحی دائمی شده است. همچنین قانون هدفمندی یارانه ها هم قرار بود ۵ ساله باشد ولی دائمی شد. ایشان در پایان بیان کردند: دیوان محاسبات وظیفه تفریغ بودجه را دارد، تفریغ برنامه های توسعه وظیفه دیوان محاسبات نیست. دیوان محاسبات در کمیسیون های مجلس یک کرسی دارد که میتواند از طریق آن نظر کارشناسی خود را بدهد. رئیس دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه ثبت نام میکنند و در صحن مجلس رای گیری و انتخاب میشود. در امریکا دولت، بودجه را به مجلس میدهد و مجلس یا کل لایحه را رد میکند یا کل آن را تایید نمی کند. اینطور نیست که مجلس به جزئیات ورود پیدا کند و خودش ردیف ها را عوض کند. همچنین در تفریغ بودجه بندهایی می آوریم که نوشته شده اما رعایت نشده است و یا شامل حکم هایی است که حکم اصلا شروع نشده است. در رابطه با تصویب بودجه خوب است بدانیم بودجه سال ۹۸ مستقیما توسط رهبری تصویب شد و رئیس جمهور هر ساله در مرداد ماه بخشنامه بودجه را به دستگاه ها ابلاغ میکند و دستگاه ها با توجه به آن، بودجه خودرا به سازمان برنامه برای پیشنهاد ارائه میدهند.