اردوغان در جریان سفر خود به ریاض یک قرارداد مهم برای فروش پهپاد به عربستان سعودی منعقد کرد. تیم اقتصادی جدید اردوغان که پس از انتخاب مجدد رئیس جمهور در ماه مه منصوب شده، در حال حاضر چندین تغییر سیاست عمده را اعمال کرده است. تضمین سرمایه‌گذاری‌های جدید یکی از ستون‌های برنامه‌ای است که توسط مهمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه که روابط نزدیکی با دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس و سرمایه‌گذاران دارد، دنبال می‌شود. تعمیق روابط سرمایه‌گذاری با کشورهای خلیج فارس از آنجایی اهمیت دارد که بسیاری از سرمایه‌گذاران غربی در مورد پایبندی اردوغان به طرح اقتصادی جدید تردید دارند.

ریاض اعلام کرد که با خرید هواپیماهای بدون سرنشین از بایکار ترکیه «با هدف افزایش آمادگی نیروهای مسلح پادشاهی و تقویت توان دفاعی و تولیدی آن» موافقت کرده است. هالوک بایراکتار، مدیر اجرایی شرکت دفاعی خصوصی، این پیمان را بزرگترین قرارداد صادرات دفاعی در تاریخ ترکیه توصیف کرد. دو طرف همچنین یادداشت‌های تفاهمی در مورد سرمایه‌گذاری مستقیم و همکاری در بخش‌های انرژی، رسانه و دفاع منعقد کردند. این توافق نشان می‌دهد که چگونه اردوغان در حال برداشتن گام‌های بیشتر برای ترمیم روابط ترکیه با عربستان سعودی است که پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به شدت وخیم شد. از طرفی، قطر که مدت‌ها نزدیک‌ترین متحد ترکیه در خلیج‌فارس بوده است، قرارداد سوآپ ارزی با آنکارا را در سال ۲۰۲۰ از ۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار افزایش داد. سازمان سرمایه‌گذاری قطر، همچنین در چندین نهاد ترکیه از جمله در شرکت های بورسا استانبول، شرکت تونل اوراسیا، بورس اوراق بهادار Istinye Park  سهام دارد.

کسری حساب جاری ترکیه در پنج ماه نخست سال جاری به رکورد ۳۷.۷ میلیارد دلار رسید. این رقم تا حد زیادی از طریق ذخایر ارزی تأمین مالی شده است اما مقامات ترجیح می‌دهند این شکاف را با جریان‌های خارجی پر کنند. بر اساس داده‌های بانک مرکزی ترکیه، سرمایه‌گذاران خارجی در پنج هفته منتهی به ۷ ژوئیه، ۱.۳ میلیارد دلار به سهام ترکیه وارد کرده‌اند و این امر نشان‌دهنده مثمرثمر بودن اقدامات اقتصادی ترکیه است.

درج دیدگاه

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
سوال امنیتی، جهت تشخیص هویت انسانی کاربر.
۴ + ۸ =

Solve this simple math problem and enter the result.‎ E.g.‎ for 1+3, enter 4.‎