عضو دپارتمان سیاسی مرکز آرا پیشنهاد مکرون در میانجی‌گری میان ایران و آمریکا را یک فریب دانست و گفت: جالب است ‌که درباره این ملاقات‌ها هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نمی شود.

برنامه گفت‌وگوی سیاسی با موضوع «بررسی نقشه آمریکا و فرانسه برای تحمیل مذاکره مجدد به ایران و تلاش برای خنثی کردن تلاش محور مقاومت» با حضور دکتر آرش پاک‌اندیش، کارشناس مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه روی آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو رفت.

عضو دپارتمان سیاسی مرکز پژوهشی آرا در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: امروز که فرانسه نقش پلیس خوب را بازی می‌کند، در سال ۹۲ و در زمان دولت اوباما سخت‌گیرانه‌ترین حرکات را در جریان مذاکرات اعمال کرد و نقش پلیس بد را داشت. اکنون تقسیم کار تغییر پیدا کرده و فرانسه در نقش پلیس خوب ظاهر شده است. برای همین مکرون در جریان اجلاس J7 ادعا می‌کند که یک بسته پیشنهادی دارد و معتقد است که در برابر توقف گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی، اروپا حرکاتی را در پیش می‌گیرد.

پاک‌اندیش افزود: وعده اعتبار ۱۵ میلیون دلاری به ایران داده شد که در اینجا سوال پیش می‌آید که مکرون که حاضر است اعتبار ۱۵ میلیون دلاری به ایران در ازای یکسری فعالیت‌ها پرداخت کند، چرا وعده چهار میلیون یورویی آنها برای اینستکس عملی نمی‌شود. با ذکر این مثال می‌خواهم بگویم پیشنهاد مکرون یک بازی و فریب است و از آن سو ذوق‌زدگی ایجاد شده در بین یک سری سیاستمداران ما، قابل تامل است. عجیب این است‌که درباره اتفاقات رخ داده و ملاقات‌هایی که صورت گرفته است، هیچ گونه اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گیرد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به نظرم درباره اطلاع‌رسانی در موضوع سفر به بیاریتز و در خصوص مواضع فرانسه و آمریکا نوعی سانسور هدفمند رخ داده است. این در حالی است که برخی مکالمات و سخنان مطرح شده در این دیدارها و موضع گیری ها به نوعی توهین مستقیم به مردم ایران از است. خبرنگار از ترامپ سوال کرد، منظور از ملاقات با رئیس‌جمهور ایران در هفته‌های آتی چیست؟ ترامپ در پاسخ با لحن تمسخر و گستاخانه می‌گوید: ایران دچار محدودیت مالی در منابع خود شده. یادتان باشد که من چیزی به آنها پرداخت نمی‌کنم.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: چرا این سخن ترامپ منعکس نمی‌شود؟ چرا افرادی علاقه‌مند هستند سر از پا نشناخته با شتاب به سمت مذاکره بروند! از آن‌سو پیشنهاد داده شد که ایران ۷۰۰ هزار بشکه نفت به فروش برساند که ترامپ با این پیشنهاد هم مخالفت کرد. اما چرا این موضوعات از نگاه ذوق‌زده بعضی مسئولان سانسور می شود! در این میان فرانسه و آمریکا به دنبال برجام جدید هستند. آنها می‌خواهند برجام قبلی کنار گذاشته شود و سناریوی جدیدی به راه بیفتد. زیرا مکرون گفته قصد داریم یک توافق هسته‌ای جدید با ایران منعقد کنیم. ما باید به توافقی گسترده‌تر برای تامین خواسته‌های امنیتی برسیم.

وی افزود: فرانسه در نقش واسطه میان ایران و آمریکا به دنبال تامین منافع حداکثری خود است و اصلا به دنبال خواسته‌های جمهوری‌اسلامی نیست. اما در این وسط بحثی پیش می‌آید که ما تا چه زمانی باید تجربه کنیم؟ آزمون و خطا کافی است. در خصوص برجام رهبری کشور به افرادی که مذاکره کردند، بالاترین اجازه‌ها را دادند که در بعضی موارد خط قرمزها نیز رد شد و رهبر انقلاب برای نمونه به آن مذاکره تلفنی نابجا با اوباما اشاره کردند.

آرش پاک‌اندیش، کارشناس مسائل سیاسی در پایان بیان داشت: چنین مسائلی نشان می‌دهد ما در یکسری مسائل دچار توهمات یا خوش‌خیالی هستیم که البته در بعضی از رسانه‌ها بوی خیانت نیز به مشام می‌رسد. مقام رهبری تاکید کردند که مذاکره سم مهلک برای ماست، قابل توجه است که عده ای برای مذاکره خیز برداشتند. خوشبختانه یک روز پس از دیدار ظریف با مکرون در بیاریتز، ایشان موضع خودشان را اصلاح کردند و رئیس‌جمهور اعلام کرد تنها در صورت بازگشت ترامپ به برجام و حذف تحریم‌ها با مذاکره موافقت خواهد کرد.

درج دیدگاه

CAPTCHA
سوال امنیتی، جهت تشخیص هویت انسانی کاربر.
۲ + ۱ =

Solve this simple math problem and enter the result.‎ E.g.‎ for 1+3, enter 4.‎