• محمدجواد روشن‌ضمیر، عضو اندیشکده اسرا و کارشناس مسائل سیاسی و رسانه: وقتی حوزه و دانشگاه یک ادبیات مشترک دارند، به سمت شکوفایی حرکت می‌کنند و زمینه‌های جدید علوم را کشف می‌کنند. لذا مفاهمه و گفتمان میان حوزه و دانشگاه باعث می‌شود، دیگر شاهد مسائلی مانند گران شدن بنزین نخواهیم بود.   برنامه گفت‌وگوی سیاسی با موضوع «تحلیل و بررسی استراتژی‌های موثر برای هم‌افزائی راهبردی و نهاد نخبگانی حوزه و دانشگاه» در ادامه با حضور محمدجواد روشن‌ضمیر، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی روی آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو رفت.   عضو دپارتمان سیاسی مرکز پژوهشی آرا در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: کلید اصلی وحدت میان حوزه و دانشگاه فهم مشترک یا مفاهمه است. این فهم مشترک باعث می‌شود حوزه و دانشگاه در کنار هم برای بحث درباره یک موضوع واحد بنشینند و همان ابتدا ادبیات یکدیگر را بفهمند. متاسفانه ما در ۴۰ سال گذشته عارضه‌محور کار کردیم. در واقع به سمت تبیین علم دینی نرفتیم. مخالفان بحث هم همین موضوع را نشانه گرفتند، یعنی اتفاقاً جای دقیقی را حتی با بار معنایی تمسخر می‌زنند.   وی افزود: برای حرکت حوزه و دانشگاه به سمت وحدت باید سه مرحله طی شود. مرحله نخست فهم دقیق از مساله فقدان اتحاد میان دانشگاه و حوزه است و وقتی این مساله را درست فهم کنیم به این نتیجه می‌رسیم که باید به دنبال تولید علم دینی برویم. بخش دوم در این است که چرا باید سراغ علم دینی برویم؟ زیرا اگر خواهان پیشرفت باشیم، حوزه و دانشگاه باید در یک مسیر با هم پیش بروند. همان‌طور که غرب پیشرفت کرد. رمز و کلید پیشرفت غرب این است که در هر زمینه فلسفه، تئوری‌ها و تکنیک‌هایش با هم مطابقت دارند.   پژوهشگر مرکز پژوهشی آرا ادامه داد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای بیرون کشیدن علم دینی سراغ آنچه میراث علمی دینی ماست نرفتیم تا از دل آن فلسفه، نظریات و تئوری‌های متناسب با آن را بیرون بکشیم و متعاقب آن قانون. برای مثال چرا ما در اقتصاد اسلامی پس از چهل سال درگیر این هستیم که بانکداری ما اسلامی نیست؟ یک شورای فقهی تشکیل شده که متاسفانه جایگاه، سیستم و ساختار درستی برای آن نداریم. زیرا روند اصلی درست نشده است.   محمدجواد روشن‌ضمیر گفت: اگر روند اصلی شکل بگیرد، ما علم دینی خواهیم و در مسیر آن حرکت خواهیم کردیم. متاسفانه میان حوزه و دانشگاه فاصله افتاده و حتی ادبیات یکدیگر را هم فهم نمی‌کنند. باید یک فضای گفت‌وگو به وجود بیاید تا همه به فهم مشترک برسند که مساله وحدت حوزه و دانشگاه ریشه‌اش بحث نبود علم دینی است و هسته علم دینی، علوم انسانی اسلامی است که حالا برای رسیدن به همین علوم انسانی اسلامی هر دو وظیفه‌ای دارند. وظیفه حوزه این است برای هر رشته‌ای که در دانشگاه تدریس می‌شود، متناظر با آن احکام، اخلاق و اعتقادات را در بیاورد که برای نیل به این مهم، رسیدن حوزویان به یک فهم مشترک با دانشگاهیان ضروری است.   وی افزود: حوزه باید دروس احکام، اخلاق و اعتقادات را به شکلی در بیاورد که هم نخبه‌فهم و هم عامه‌پسند باشد. از آن طرف دانشگاه نیز در رابطه با فسلفه همین فضا و تکنیک را در پیش بگیرد. برای این مهم باید گفت‌وگو شکل بگیرد و حوزویان و دانشگاهیان کنار هم بنشینند و برخی مسائل و مطالب را با اندکی تلخیص و تغییر بپذیرند. وقتی دانشگاه و حوزه هر دو با هم در زمینه اسلامی شدن علوم قدم برداشتند، آن موقع می‌توانیم ادعا کنیم علومی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، دیگر تضاد و مغایرتی با مفاهیم دینی ما ندارد.   عضو دپارتمان سیاسی مرکز پژهشی آرا در پایان عنوان داشت: وقتی به نقطه وحدت حوزه دانشگاه برسیم، چون حوزه و دانشگاه یک ادبیات مشترک دارند، به سمت شکوفایی حرکت می‌کنند و زمینه‌های جدیدی کشف می‌خواهد شد. لذا با حصول مفاهمه و گفتمان میان حوزه و دانشگاه با ترتیباتی که اشاره کردم، دیگر شاهد مسائلی مانند گران شدن بنزین نخواهیم بود. در قضیه گران شدن بنزین چه اتفاقی روی داد؟ تکنیک و روشی که استفاده کردیم، دقیقا روشی بود که در رد بحث مدیریت غربی رخ ‌می‌دهد.
  • عضو دپارتمان سیاسی مرکز پژوهشی آرا: مجلس نباید تریبون جناح‌های سیاسی باشد. باید تریبون مطالبه‌گری در زمینه منافع ملی و منفعت جمعی باشد که ذیل گام دوم قرار دارد و جوهره انقلاب اسلامی است.   برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» با موضوع «تحلیل و بررسی نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در ارتباط تلفنی با مصطفی بیات، پژوهشگر مسائل سیاسی معرفی شده از مرکز پژوهشی آرا روی آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو رفت.   مصطفی بیات در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: در مجلس باید نگاه بلند مدت به مسائل حاکم شود و از آن بحث‌هایی که می‌خواهد کشور را به صورت مقطعی مدیریت کند، اجتناب شود. زیرا اگر در بحث فرایند اجرایی و مدیریت کشور در سال‌های گذشته ضربه خوردیم، بخشی از آسیب آن برمی‌گردد به عدم پیگیری و دقتی که مجلس در تصویب قوانین و نظارت باید انجام می‌داد و نداد. مجلس باید مدیریت کشور را به سمت شفاف می برد که نبرد.   وی افزود: مجلس باید بر دولت‌ نظارت کند تا قوانین طبق موضوعی که تصویب شده در روند اجرایی کشور پیش برود. اکنون با توجه به بحث بیانیه گام دوم که توسط رهبری صادر شده، مجلس باید در گام دوم از دولت مطالبه‌گری کند. مجلس با مطالبه‌گری می تواند سمت و سوی دولت را به طرفی ببرد که تولید و اشتغال مولد کشور میسر شود. لذا تریبون مجلس نباید تریبون جناح‌های سیاسی باشد. باید تریبون مطالبه‌گری در زمینه منافع ملی و منفعت جمعی که ذیل گام دوم قرار دارد و جوهره انقلاب اسلامی است.   پژوهشگر مسائل سیاسی ادامه داد: مجلس برای این‌که بتواند در رأس امور باشد و قوانین تصویب شده به اجرا در بیاید، در نخستین گام باید با گفت‌وگو را باز کند. برای انجام دادن این مهم در مجلس باید فرایند گفت‌وگو را نهادینه‌سازی کنیم. یعنی مجلس بتواند ذیل آن شفاف‌سازی که مدنظرش است، بحث هم‌اندیشی و گفت‌وگو در زمینه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و معرفتی را به عنوان یک ارزش و هنجار معرفی کند. به هر صورت گفت‌وگو مهم‌ترین وجه مدنیت است که دیالوگ را به معنای رد و بدل کردن افکار و اطلاعات مطرح می‌کند.   مصطفی در پایان عنوان داشت: با گفت‌وگو ذهن‌ها و افکار با هم مرتبط می‌شوند و مجلس ذیل آن قادر خواهد شد میان دولت، مجلس، ملت و قوه قضائیه همگرایی ایجاد کند. این نوع ارتباط برقرار کردن باعث خواهد شد که نمایندگان در روند قانونگذاری و نظارت بر آن رویکرد موفق‌تری داشته باشند و در واقع قوانین مورد نیاز جامعه را تصویب کنند تا گرهی از مشکلات جامعه بگشاید. همان چیزی که جای خالی آن در جامعه احساس می‌شود.
  • محمدجواد روشن‌ضمیر، عضو اندیشکده اسرا و کارشناس مسائل سیاسی و رسانه: متاسفانه با توجه به مشکلات معیشتی مردم و گرانی برخی اقلام غذایی مانند گوشت، حبوبات و میوه توان خرید کاهش پیدا می‌کند و در همین زمینه عدم توجه به طبقات محروم فاصله طبقاتی در جامعه را زیاد می‌کند.   برنامه گفت‌وگوی سیاسی با موضوع «بررسی و تحلیل مفهوم شناسی امنیت در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و مهم‌ترین ابعاد تولید امنیت در چهار دهه گذشته» در ادامه با حضور محمدجواد روشن‌ضمیر، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی روی آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو رفت.   محمدجواد روشن‌ضمیر در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: متاسفانه بسیاری از اوقات دولت‌ها درک درستی از این موضوع مهم مقوله امنیت در کشور ما کاملا مردم‌نهاد و مردم‌پایه است نداند. اما رهبری کشور هر گاه این فاصله را میان دولت و مردم احساس کردند، سریعا بر حل مسئله متمرکز شدند و دوباره با همان نگاه درون‌نگر و مردم‌نهاد، اقدام به بهبود فضای میان دولت و مردم نموده اند.   وی افزود: اگر در قضیه بنزین از مدت‌ها قبل اطلاع‌رسانی می‌شد و با مردم صادقانه صحبت می‌شد و در جریان کار قرار می‌گرفتند و می‌دانستند که این برنامه به نفعشان است و دولت با آنها صادق است، شاهد این اتفاقات نبودیم. این اشتباه ضربات زیادی از لحاظ مادی و معنوی به کشور وارد کرد، اما در چنین فضایی رهبری وارد شدند و در عین این‌که انتقاد به دولت وارد است و فضا را برای مطالبه‌گری باز می‌گذارند - اتفاقا خودشان جزء نخستین مطالبه‌کنندگان هستند - مرز میان مطالبه‌گران و اغتشاشگران را جدا می‌کنند.   تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون در زمینه مختلاف از جمله حقوق بشر، مسائل بسیاری را برای کشور ما ایجاد کرده اند و آن را به ابزاری برای لطمه به امنیت سیاسی کشور ما تبدیل کردند. چند سال قبل رهبری نظام بحثی به عنوان حقوق بشر آمریکایی را مطرح کردند که طبق تجربه و اصول مواجهه با دشمن، این بهترین شیوه است. این روش مبتنی بر همان نظریه متعارف یعنی بهترین دفاع حمله است می باشد.   محمدجواد روشن‌ضمیر گفت: ما امروز یک مولفه اساسی به نام امنیت غذایی داریم که با توجه به مشکلات معیشتی مردم و گرانی برخی اقلام غذایی مانند گوشت و حبوبات و میوه توان خرید کاهش پیدا می‌کند. در همین زمینه عدم توجه به طبقات محروم جامعه، فاصله طبقانی را زیاد می‌کند. در این مواقع باید فراجناحی به این مسئله نگریست و تمام قوای سه‌گانه و نهادهای عمومی و دولتی وارد عمل شده و از این مسئله جلوگیری کنند.   وی افزود: اگر در بعد مهم فرهنگی تطور سیر کلام رهبری را ببینید، ابتدا از بحث شبیخون فرهنگی شروع می‌کنند و بعد تهاجم فرهنگی را مدنظر قرار دادند و چون دولت‌ها توجه نکردند و آن طور که باید دغدغه ندارند، بحث جنگ نرم و نفوذ را مطرح کردند. اکنون کلیدواژه «قرارگاه فرهنگی» را به کار می‌برند. با وجودی این‌که بسیاری از دوستان مخالف این کلمه هستند و می‌گویند بار نظامی دارد، اتفاقا رهبری بسیار متقن پای آن می‌ایستند و می‌گویند ما در جنگ فرهنگی هستیم و اگر جلوی هجمه علیه امنیت فرهنگی را نگیریم، بعدها به ویژه به مشکل خواهیم خورد.   تحلیلگر مسائل سیاسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو در پایان عنوان: یک بخش دیگر از امنیت، امنیت سیاسی است. در این بعد از امنیت مقوله اعتماد به مردم از جانب دولت ها بسیار مهم است. در همین مسئله بنزین، یکی از عوامل اعتراضات و سوء استفاده های بعد از آن ، همین عدم اعتماد به مردم و حتی مواجهه غیرصادقانه از مدت ها قبل از جانب مسئولین دولتی بود.
  • حسین سیاه‌نوری،  کارشناس مسائل سیاسی: امروز نظام جمهوری اسلامی کسانی در حال بازی کردن نقش عمروعاص هستند و اندیشه‌ها را می‌زنند. برای گرفتن یک رای بیشتر، دین و فرهنگ را نادیده می‌گیرند.   برنامه گفت و گوی سیاسی با موضوع «بررسی و تحلیل بسیج و گام دوم انقلاب اسلامی در چارچوب ایده امام و رهبری» با حضور حسین سیاه‌نوری، کارشناس مسائل سیاسی روی آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو رفت.   حسین سیاه‌نوری با حضور در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: در اغلب سطور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نگاه رهبری به آینده و جوان‌هاست. زیرا امروز جنگ جوانان خیلی سخت‌تر از گذشته است. دیروز دشمن با یونیفرم دشمن در مقابل ما بود، اما امروز دشمن با یونیفرم انقلاب و اندیشه انقلاب اسلامی در مقابل ولایت و انقلاب ایستاده است. امروز در لباس اسلام می‌آیند و اسلام را رد می‌کنند. امروز متقدمان انقلاب می‌گویند قرآن دیگر کتاب آموزه و راهنمای امروز ما نیست.   کارشناس مسائل سیاسی افزود: امروز جنگ، جنگ اندیشه و ریزش آن به مراتب شدید است. در این رابطه باید به تاریخ اسلام نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. اگر به جنگ صفین نگاه کنید، وقتی که معاویه مشاهده می‌کند، هر چه نیرو در جنگ با امام علی(ع) تزریق می‌کند، فایده ندارد، دست به خدعه و نیرنگ می‌زند و به عمروعاص پناه می‌برد که برایش نقش قوه عاقله و اتاق فکر را دارد. در حقیقت امام علی(ع) مغلوب ساده‌لوحی یاران خود شدند نه جنگاوری یاران معاویه.   کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: وقتی جنگ اندیشه‌ها در صفین مطرح شد، لذا در اردوگاه امام علی(ع) شمشیرها بر سرش بلند شد. امروز در نظام جمهوری اسلامی کسانی با همین شیوه در حال زدن اندیشه‌ها هستند. برای گرفتن یک رای بیشتر، دین و فرهنگ را نادیده می‌گیرند. امروز جوانان با این نوع مسائل روبرو هستند.   پژوهشگر مسائل سیاسی: جوان‌های ما باید با استادی در دانشگاه تعامل داشته باشند که علیه اسلام نظریه‌پردازی می‌کند. یکی از این افراد از مسئولان اجرایی نظام نشان لیاقت و علمی می‌گیرد و در کتابش می‌نویسد که اسلام، مایه سقوط و مانع پیشرفت ماست. لذا دانشجوی ما در کلاس چنین استادی درس می‌خواند و در امتحان باید سخن استادش را بنویسد تا نمره قبولی بگیرد.   حسین سیاه‌نوری در پایان اشاره داشت: امروز جنگ فرزندان بسیجی ما سخت‌تر از جنگ زمان ما با عراق و قدرت‌های جهانی است و قهرمانان این عرصه قابل تقدیر هستند. هر چند شاید برخی حرمتشان را نگه ندارند. از آن طرف رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بسیج را از پاک‌ترین و آماده به کارترین نیروی انسانی در راه اهداف و منافع عالی ملت می‌دانند.