به گزارش روابط عمومی موسسه اسماءکارگاه مهارتی مدرسه تابستانه اسماء «آشنایی با فرایند تفریغ بودجه» با حضور دانش‌پذیران دوره، هجدهم مرداد ماه در محل دیوان محاسبات کشور برگزار شد. در ابتدای کارگاه دکتر علی اصغرپور معاونت فنی و امور حسابرسی وزارتخانه ها، موسسات دولتی و نهادها ضمن خیر مقدم به حضار گفتند: دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی (دادگاه مالی-اداری) است که در امور مالی و اداری مستقل بوده؛ یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت و حسابرسی رعایت قوانین در همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده داشته و به عنوان بازوی نظارتی مجلس نیز عمل می‌کند. این دیوان به همه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت های دولتی و دیگر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند- به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد - رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات کشور حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری می‌کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند. ایشان در ادامه بیان کردند: بر اساس ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه، برای تخصیص بودجه باید نماینده وزیر اقتصاد، نماینده خزانه داری و سازمان برنامه باید حضور داشته باشند. این کمیته هر سه ماه یکبار باید تشکیل شود اما در عمل این اتفاق نمی افتد و تخصیص بودجه صرفا توسط سازمان برنامه بودجه انجام می‌شود. علی اصغر پور اضافه کرد: قانون برنامه و بودجه مصوب سال ۱۳۵۱ است و تا به امروز اصلاح نشده است. ما شاهد تخصیص هایی هستیم که برگشت خورده است. یعنی سازمان برنامه چک تخصیص را به آن سازمان داده ولی پاس نشده است. لازم به ذکر است که مدنظر داشته باشیم سال مالی ساعت ۱۲ شب ۲۹ اسفند تمام می‌شود و اگر تا این زمان چک مربوطه پاس نشود دیگر قابل برداشت نیست. ایشان در ادامه اظهار داشتند: قانون مدیریت خدمات کشور قرار بود ۵ ساله و آزمایشی باشد ولی ۱۲ سال است که اجرا می‌شود و بدون هیچ اصلاحی دائمی شده است. همچنین قانون هدفمندی یارانه ها هم قرار بود ۵ ساله باشد ولی دائمی شد. ایشان در پایان بیان کردند: دیوان محاسبات وظیفه تفریغ بودجه را دارد، تفریغ برنامه های توسعه وظیفه دیوان محاسبات نیست. دیوان محاسبات در کمیسیون های مجلس یک کرسی دارد که می‌تواند از طریق آن نظر کارشناسی خود را بدهد. رئیس دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه ثبت نام می‌کنند و در صحن مجلس رای گیری و انتخاب می‌شود. در امریکا دولت، بودجه را به مجلس می‌دهد و مجلس یا کل لایحه را رد می‌کند یا کل آن را تایید نمی کند. اینطور نیست که مجلس به جزئیات ورود پیدا کند و خودش ردیف ها را عوض کند. همچنین در تفریغ بودجه بندهایی می آوریم که نوشته شده اما رعایت نشده است و یا شامل حکم هایی است که حکم اصلا شروع نشده است. در رابطه با تصویب بودجه خوب است بدانیم بودجه سال ۹۸ مستقیما توسط رهبری تصویب شد و رئیس جمهور هر ساله در مرداد ماه بخشنامه بودجه را به دستگاه ها ابلاغ می‌کند و دستگاه ها با توجه به آن، بودجه خودرا به سازمان برنامه برای پیشنهاد ارائه می‌دهند.
نشست خبری توانمندسازی هزار مدیر بخش عمومی، صبح امروز در محل اندیشکده اسماء و با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و اساتید دانشگاه برگزار شد.  
مدیرعامل اندیشکده اسماء گفت: یکی از مشکلات جدی در دوره‌های MBA، عدم توجه به نیازهای دولتی و بخش خصوصی کشور است و تجربه نشان می‌دهد به لحاظ طبقه‌بندی محتوایی در برگزاری این دوره‌ها، دقت کافی را نداشتیم. دکتر حامد دهقانان در پایان نشست خبری پر.وژه توانمندسازی هزار مدیر بخش عمومی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه با توجه به ماهیت بین‌المللی دوره‌های MBA و ساختار یکسانی که در چارت درسی این رشته رعایت می‌شود، دوره‌های MPPA با توجه به اینکه مدرک قابل ترجمه هم ارائه می‌دهد تا چه اندازه به اصول آموزشی بین‌الملل و استانداردهای روز نزدیک است، گفت: یکی از مشکلات جدی در دوره‌های MBA، عدم توجه به نیازهای دولتی و بخش خصوصی کشور است و تجربه نشان می‌دهد به لحاظ طبقه‌بندی محتوایی در برگزاری این دوره‌ها، دقت کافی را نداشتیم. وی افزود: لذا در این دوره‌ها، بخش زیادی از دغدغه‌ها و موضوعات مورد نیاز مدیران بخشهای عمومی پاسخ گفته شده است و تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا در تدوین سرفصلها و چارت دروس، استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم.