امروزه ظهور شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، ما را با دستة جدیدی از کسب و کارهای اینترنتی مواجه کرده است. شبکه اینستاگرام در این میان به واسطه ویژگی های منحصربفردی مانند تصویرمحوربودن و سهولت استفاده، توانسته گوی سبقتِ شتابِ رشد را با ۸۰۰ میلیون کاربر جهانی از سایرین برباید. این میزان از اقبال و نفوذ، اینستاگرام را به بستری غیرقابل چشم‌پوشی برای شیوه های جدید درآمدزایی تبدیل کرده که به واسطه گرفتار نیامدن در پیچ و خم های فنی و اداری لازم برای ایجاد اماکن شغلی رسمی و حرفه ای، با سرمایه ای به مراتب کمتر سودآوری بیشتری داشته باشند. اینترنت به ذات خود، امکان تعامل را برای اقشاری بیشتر فراهم می کند که تا پیش از این جبراً یا سنتاً حضور فیزیکی کمتری در محیط های کاری و اجتماعی داشته اند که پرشمارترین بخش آن زنان هستند. موضوع اشتغال زنان همواره مسئله ای چالش‌برانگیز بوده که شاید مهمترین دلیل آن تعدد نقش های خانوادگی و اجتماعی باشد. در بسیاری از مواقع میان این نقش ها نوعی تنش و تضاد به وجود می آید که فشار جسمی و روحی زیادی به زنان تحمیل می کند. اما تحولات عظيم فناوری اطلاعات، امكان خوداشتغالی و اشتغال خانگي را با پتانسیل رشد بالا فراهم کرده است. زنان می توانند بدون وجوب حضور فیزیکی در محل کار، بین مسئولیت های خانوادگی و اشتغال خود توازن ایجاد کنند. چنین مقوله ای تأثیر انکارناپذیری در اقتصاد کشور و زندگی زنان ایرانی دارد. از این رو آینده‌نگاری وضعیت کسب و کارهای اینستاگرامی زنان به عنوان پدیده ای نوظهور با ابعادی ناشناخته از تهدیدات و فرصت ها، مسئله ای درخورِ تحقیق است که پژوهش پیش‌رو دغدغه آن را دارد. از این رو درصددیم تا با وضع‌شناسی شرایط موجود و تحلیل عوامل مربوط، چشم‌اندازهای محتمل را ترسیم و راهکارهای مستحسن برای جهت‌دهی این پتانسیل به سمت و سوی مطلوبِ ایرانِ اسلامی را تبیین نماییم.
دپارتمان: دفتر مطالعات نوآوری اجتماعی
تصویر:
اندیشکده: اندیشکده افرا
نوع: گزارش راهبردی
سال انتشار: ۱۳۹۷
موضوع: فرهنگی و اجتماعی

درج دیدگاه

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
سوال امنیتی، جهت تشخیص هویت انسانی کاربر.
۸ + ۱۰ =

Solve this simple math problem and enter the result.‎ E.g.‎ for 1+3, enter 4.‎