عضو دپارتمان سیاسی مرکز پژوهشی آرا در مصاحبه با رادیو گفت‌و‌گو: وقتی گزارش‌هایی از سوی اطلاعات نیروی هوایی ارسال ‌شد که صدام در حال آماده شدن برای حمله به ایران است، متاسفانه بنا به پاره ای از دلایل، برخی مسئولین چندان توجهی به این گزارش ها نکردند.

 

برنامه گفت‌وگوی سیاسی با موضوع «بررسی سطح توازن قدرت در دوران دفاع مقدس و روند رشد و تکامل آن در سال‌های بعد» با حضور دکتر عباس آخوندی، عضو پژوهشکده آرا و کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل روانه آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو شد.

 

عباس آخوندی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: صدام در شروع حمله به ایران گفته بود که در عرض یک هفته چنین و چنان می‌کنیم، اما وقتی وارد میدان عمل شد، دریافت که برای دستیابی به حرف‌هایش راه بسیار دشواری در پیش دارد و بعد از مدتی هم متوجه شد که وعده‌هایش امکان عملی شدن ندارد.

 

وی افزود: اگرچه جنگ تلفات، ضایعات و ویرانی‌ها داشت و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرد و بعضی زیرساخت‌های کشور را از بین برد و این مسائل در جای خود قابل بررسی است، اما در این میان بحث کلان‌تری مطرح است که صدام به جنگ با جمهوری‌اسلامی برخاست تا ما را از بین ببرد و دیگر ایرانی نباشد و ایرانستان ایجاد کند و خوزستان و اروند را از ما بگیرد و به کشور خودش ضمیمه کند، اما آیا به این اهدافش رسید؟ وقتی این اهداف کلان را بررسی می‌کنید، مشکلاتی که پیش امده، در مقایسه با آنچه قرار بود، پیش بیاید، قابل تصور نیست.

 

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل ادامه داد: رجال سیاسی اعتقادی نداشتند به این‌که احتمال حمله از سوی صدام به ایران وجود دارد. به همین دلیل وقتی گزارش‌هایی از سوی اطلاعات نیروی هوایی ارسال می‌شد که صدام در حال آماده شدن برای حمله به ایران است و حرکات عراق تنها یک مانور نیست، از سوی سیاستمداران کمتر به این مطلب توجه می‌شد. در این رابطه اطلاعاتی کم و بیش به مسئولان می‌رسید که متاسفانه چندان به این اطلاعات و گزارش‌ها توجه نمی‌شد.

 

دکتر آخوندی گفت: برخی از سیاستمداران پس از دریافت اطلاعات و سخنان نظامی‌ها بر این باور بودند که شاید آنها می‌خواهند بازار را به نفع خودشان گرم کنند و دوباره وجهه‌ای به دست بیاورند، این موضوع واقعیتی است که وجود دارد. ضمن این‌که بیش از جنگ عراق و ایران، کودتای نقاب اتفاق افتاد و شاید به خاطر آن یک حس بی اعتمادی نسبت به نیروهای نظامی (ارتش) پیش آمده بود. علاوه بر آن در رویکرد امنیتی ما اقدامات پیش‌دستانه‌ای پیش‌بینی نشده بود.

 

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد نظامی جمهوری‌اسلامی بر مبنای دفاع بود و در حال حاضر نیز به همین منوال است. در آن مقطع به دلیل مسائلی که پیش آمده بود نیروهای نظامی ما آمادگی مناسبی نداشتند. بعلاوه کمبود برخی قطعات تجهیزات نظامی، رفتن مستشارهای نظامی و قدری نقل و انتقالات از جمله مشکلاتی بود که در آن برهه زمانی وجود داشت.

 

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در پایان اظهار کرد: در آن زمان صدام مسائل ایران را رصد می‌کرد و بر اساس پالایش اطلاعاتی که داشت بر این باور بود که می‌تواند با توجه به شرایط و وضعیت سیاسی نظام تازه مستقر شده جمهوری‌اسلامی حملاتی را صورت دهد و در اسرع وقت به اهدافی که مدنظرش بود، دست پیدا کند. پس از مدتی نیروهای نظامی ما توانستند به خودش بیاید و با همکاری یکدیگر به اوضاع سر و سامان دهند و صدام را متوقف کنند.

درج دیدگاه

CAPTCHA
سوال امنیتی، جهت تشخیص هویت انسانی کاربر.
۱۰ + ۶ =

Solve this simple math problem and enter the result.‎ E.g.‎ for 1+3, enter 4.‎