مدیر دپارتمان مالی و اقتصادی اندیشکده سرآمد، تاکید کرد: ساختارهای اقتصاد مقاومتی به همراهی مردم نیاز دارد و باید دانست که تا زمانی که مردم با این ساختارها همراه نشوند، اقتصاد مقاومتی کاملا بی تاثیر است.

به گزارش آرا، دکتر محمدرضا مهدیار اسماعیلی در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی که با حضور جمعی از دانشجویان رشته پزشکی در قم برگزار شده بود، تاکید کرد: در ابتدا باید گفت، هیچ نکته ای در ساختار جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد که اقتصاد مقاومتی بر روی آن بحث نکرده باشد.

او ادامه داد: در ابتدا به سراغ سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی می رویم؛ کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان، مزیت های استان ها، یارانه ها، کالاهای اساسی، امنیت غذایی، الگوی مصرف، نظام مالی، صادرات، مناطق آزاد، دیپلماسی، نفت و گاز، میادین مشترک، زنجیره ارزشی، هزینه های عمومی، مالیات، وابستگی به نفت، فرهنگی جهادی، گفتمان سازی و بسیج تشکیل دهنده این سیاست های کلان می باشند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: تمامی اسناد بالادستی، از جمله سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی ابتدا در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین می شود و سپس توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می شود.

مدیر دپارتمان مالی و اقتصادی اندیشکده سرآمد، گفت: این سیاست های در کنار یکدیگر سه بخش، جهاد به معنای اعم و جهاد اقتصادی به معنای اخص و تقویت تولید را ایجاد می کنند.

او در پاسخ به سوالی در مورد صنعت خودرو در اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: از نگاه من، این مسئله به بحث عزم و باور و تعهد باز می گردد، تفاوت صنعت موشکی و ماشین سازی کشورما در همین موضوع است؛ دانشمند موشک سازی ما براین باوراست که در راستای اعتقاد خود به توان دفاعی کشور خدمت می کند و همانند فردی است که در صحنه نبرد، در مقابل دشمن می جنگد.

اسماعیلی در ادامه افزود: این ابور در صنعت خودرو سازی وجود ندارد و متاسفانه این اتفاق نه تنها در این صنعت، بلکه در بسیاری از صنایع کشور وجود دارد؛ دلیل بروز آن هم بوجود نیامندن فرهنگ ایثارگری و رسیدن به اجر در آخرت است. لازم است تا در بین کارکنان صنایع مختلف کشورما این آئین و دیدگاه به وجود آید تا رشد صورت گیرد.

او گفت: تجربه ی چندسال اخیر نشان داده است که در هر عرصه ای فردی که دارای تفکر ایثارگری و شهادت است موفق بوده است و به آن هدف والای خود دست یافته است.

این پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر مسئله گفتمان سازی در اقتصاد مقاومتی، ابراز داشت: در ۲۴ بند سیاست های کلان اقتصادی مقاومتی، بحث ارزش افزوده نکته ی بسیار مهم و حائز اهمیتی می باشد؛ اقتصاد مقاومتی براین باور است که ارزش افزوده باید منطقی و اصولی باشد.

او در رابطه با فرآیند برنامه ریزی اقتصاد مقاومتی، گفت: اگر ابداعات نرم افزاری و سخت افزاری موجود در کشور بایکدیگر جمع شوند بدون شک خروجی های مثبتی خواهند داشت؛ اولین نتیجه ی آن ها استفاده از ظرفیت های موجود است، نتیجه ای که این فرصت را به ما می دهد تا از ابزاری که در اختیارمان قرار دارد درست استفاده کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: این امر با تقوا و توکل ارتباط مستقیم دارد، چراکه خداوند این قاعده را در جهان هستی به وجود آورده است که بندگان خودرا کمک خواهد کرد و این بندگان هم افرادی که اورا می پرسدند و هم افرادی که اورا نمی پرسدند را شامل می شوند. از دیگر ظرفیت های موجود در این حوزه، تدبیر است؛ آموزه هایی که کشورمان از موضوع تدبیر دارد، می تواند در بررسی تجربیات جهانی، طراحی و اجرای الگوهای نوآوری و حله مسأله، استفاده از فرصت های جهادی و افزایش بهره وری از منابع استفاده شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی، دومین نتیجه ی ابداعات نرم افزاری و سخت افزاری را کلیدهای اقتصادی عنوان کرد و گفت: اثرات تقویت تولید ملی، یکی از این کلیدها می باشد که نتیجه ی آن افزایش موجودی کالا در اقتصاد، کاهش تورم، کاهش وابستگی به کالای خارجی، جلوگیری از محدود کردن تولید داخلی، کاهش نیاز به ارز، افزایش اشتغال، درآمد رفاه، افزایش درآمدهای دولت با مالیات و... می باشد. پیامدهایی که پس از این نتایج نیز رخ می دهند، شامل بی اثر کردن تحریم های نفتی، بانک مرکزی و کالایی است.

او ادامه داد: کلید بعدی اقتصاد مقاومتی، اثرات جهاد اقتصادی است که پیامد آن تغییر سبک زندگی در مصرف، تولید، مدیریت و حاکمیت است. زمانی که دولتی به جای تقویت تولید و حمایت از کارگرد داخلی و دریافت مالیات بیشتر به سراغ فروش نفت و گاز می رود تا بدون فعالیت از ان سود دریافت کند، در حقیقت یک ارث تاریخی برده است و نتیجه ی این اتفاق را می توان عدم فعالیت مردم در جامعه و سرمایه گزاری در بانک ها و دریافت سودآن دانست، چراکه مردم به مسئولین خود نگاه می کنند.

دکتر اسماعیلی عنوان کرد: ابداعات نرم افزاری و سخت افزاری، عموم ظرفیت های موجود را به ما می دهد، برای مثال در حوزه تولید، منابع طبیعی، وضعیت اقلیمی، موقعیت جغرافیایی، نیروی انسانی ساده و متخصص و... پیامد آن بمبی است که برای انفجارش به چاشنی به نام امکانات دولتی نیاز دارد.

مدیر دپارتمان مالی و اقتصادی اندیشکده سرآمد، تاکید کرد: ساختارهای اقتصاد مقاومتی به همراهی مردم نیاز دارد و باید دانست که تا زمانی که مردم با این ساختارها همراه نشوند، اقتصاد مقاومتی کاملا بی تاثیر است.

او افزود: اما در وضعیت کنونی آموزش و پرورش، صدا و سیما، رسانه ها و فرهنگ عمومی، خانواده ها، شبکه های اجتماعی و... از این سیاست ها دور هستند و نیازمند یک سری برنامه ریزی و آموزش ها برای رسیدن به آن هدف است.

دکتر اسماعیلی با بیان اینکه گفتمان سازی یکی از مهمترین لازمه ها در اقتصاد مقاومتی محسوب می شود؛ گفت: گفتمان سازی در رابطه با موضوع اقتصاد مقاومتی یک سری لازمه ها و یک سری فاعل هایی دارد؛ برای مثال در امر تشخیص، لازمه اجتهاد و فاعل مجتهد است؛ در امر تببین، لازمه پژوهش و فاعل پژوهشگر است؛ در امر تبلیغ، لازمه اقناع و فاعل مبلغ است؛ در امر تثبیت، لازمه باور و فاعل معلم است و برای عمیق سازی این گفتمان نیاز به تبدیل آنها به صورت رفتار داریم.

استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته علوم اقتصادی در پایان ابراز داشت: ما حرف های بسیاری خوبی را زدیم که متاسفانه نتوانستیم آن هارا اجرا کنیم و این اتفاق اشکالی است همچنان راه حل آن را نیافته ایم؛ ما باید به دنبال این حلقه ی گمشده ی توسعه در کشورمان برویم چراکه این زنجیره تنها به حلقه ی اجرا دارد تا بتواند تکمیل شود.

درج دیدگاه

CAPTCHA
سوال امنیتی، جهت تشخیص هویت انسانی کاربر.
۹ + ۴ =

Solve this simple math problem and enter the result.‎ E.g.‎ for 1+3, enter 4.‎